Osilpi:
Kuulostaa kovin tutulta tarinalta ihan yksityiskohtia myöten, kuten että minä olen ainoa, jolla on ongelmia ja takuukorjauksissa postikulut tulee ostajalle..Ü
Laitan vielä tähän yhteenvedon ketjusta minun omin silmin nähtynä:
- Pääsyy oikutteluun on ollut vuotava arina. Tiivistin ensin tunkemalla pehmeätä villaa rakoihin. Kesti kolmisen lämmityskertaa. Nyt tiivisteenä 10 mm paksuista kovaa villaa arinan ja seinän raossa 5 cm leveä siivu. Arinan tiivistämisen jälkeen ennen jatkuva humputus loppui käytännössä kokonaan.
- Mielestäni ilmamäärä ei säädy puhaltimen painepuolella olevalla läpällä ainakaan riittävän tarkasti. Minulla on tällä hetkellä kierroslukusäädin ja lisäksi puhaltimen imupuolella 0-100% kuristusmahdollisuus. Alkuperäinen läppä aukeaa puhalluksesta, mutta vastapaino on melkein sangan juuressa.
- Tiiviillä arinalla tarvittava ensiöilmamäärä on todella pieni murto-osa puhaltimen täydellä nopeudella työntämästä ilmamäärästä.
- Tämänhetkisen käsitykseni mukaan ilmamäärää on pakko säätää palamisen aikana. Ensin poltan alkutulet isommalla ilmamäärällä. Tämän jälkeen pesä täyteen ja ensimmäinen puoli tuntia isommalla ilmamäärällä. Kun täysi palaminen kunnolla käynnissä, ilman saa laittaa melkein kiinni. (Jos ilmamäärää pienentää liian aikaisin, palaminen hiipuu kokonaan. Jos ajaa koko ajan alussa tarvittavalla ilmamäärällä, kattila palaa yli 400°C savukaasuilla ja käsittämättömällä teholla.)
- Kattilan konvektio-osa on täysin alamittainen, joten savukaasujarruja todella tarvitaan. Tein tänään jupekoon innoittamana uudet 75 mm leveistä 1 mm pellisiivuista, jotka käänsin loivalle korkkiruuville (tuubin matkalla noin kaksi kierrosta). En ole vielä kokeillut.
- Minulla on (muistaakseni markkulievosen innoittama) "katalysaattori" toisiopalotilassa. Arinan aukon kummassakin päässä on reikätiilen puolikkaat. Etupäässä tarkoitus on hajottaa kylmä toisioilmasuihku. Takapäässä tiili alkaa hehkua kirkaasti ja poisti ainakin minun tapauksessani savutuksen käytännössä kokonaan.
Arinan tiivistämiseen minulla on jatkettuna ensiapuna sellainen hanke, että hankin alkuperäistä muistuttavan arinan, jossa yläpinta on kokonaan sileä. Tähän laitan yläpintaan stoppariksi lattaraudat pidempi sivu pystyyn, reunojen suuntaisesti. Lattarautojen ja kattilan seinien väliin leikkaan sopivat (noin 10 cm leveät) palat 10 mm kovasta villasta. Päälle tuhkaa.
Osilpi; Jos polttaminen edelleen vaikuttaa liian vaikealta, ajele Turkuun katsomaan. Minulla on tämä tappelu sen verran tuoreessa muistissa ja edelleen käynnissä, että pystyn jotain asioita näyttämään kädestä pitäen.