Kirjoittaja Aihe: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?  (Luettu 52209 kertaa)

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #225 : 20.01.2017-15:31 »
Ja sitten päästään taas parin kerran polttokokemuksiin. Kokemukset ovat kaksijakoisia. Näillä kerroilla säädin ensiöilmaa kierroslukusäätimellä, koska se on asetuksien hakuvaiheessa helpompaa ja toistettavampaa.

Kerta 1:
Kynsitulien jälkeen laitoin punnitsematta pesän täyteen. Lähti reippaasti palamaan ja parin minuutin kohdalla lisäyksestä savukaasut 285°C. Ilmamäärä sama kuin edellisen kerran polton täyden palamisen vaiheessa. En voi jäädä viereen istuskelemaan, kun on muuta tekemistä. Puoli tuntia lisäyksestä tulen katsomaan ja toisiopesä on musta. Lähitienoo on sen näköinen kuin voi kuvitella, eli harmaa. Avaan täyttöluukun savutuksen lopettamiseksi ja annan palaa jonkin aikaa. Luukku auki palaen savuttaa aina jonkin verran, mutta ei älyttömästi. Parikymmentä minuuttia myöhemmin suljen luukun ja käynnistän puhaltimen aikaisemmalla täyden palon asetuksella. Lähtee palamaan voimakkaasti. Hetken kuluttua savukaasut 365°C. Pienennän puhallinta 10° säätimestä. Hetken kuluttua 380°C ja pienennän toiset 10°. Jää edelleen palamaan kovalla voimalla.

Kerta 2:
Kynsitulien jälkeen laitoin punnitsematta pesän täyteen. Lähti reippaasti palamaan. Ilmamäärä aluksi 90°, eli suurempi kuin edellisen kerran polton täyden palamisen vaiheessa. Savukaasut parin minuutin kohdalla 285°C, mutta lähtevät pian laskuun. 5 minuutin kohdalla 270°C ja palaminen hiipuu. Suurennan puhaltimen kierroksia asetukseen 110° (täydet = 270°). Palaminen reipastuu heti. 5 minuuttia myöhemmin 325°. Pienennän puhaltimen asetukseen 80°. Ei juurikaan vaikutusta savukaasun lämpöön. Pienennän lisää, minimiin (pienin nopeus, jolla puhallin jaksaa lähteä pyörimään) asti, jonka jälkeen savukaasut edelleen 350°C. Kahden ja puolen tunnin kohdalla savukaasut alkavat jäähtyä, eli hiillosvaihe alkaa. Samaan aikaan varaaja on lämmennyt ylhäältä alas 75°C:een. Lasken tästä tehon arvioiden kiertoon mennen energian parhaani mukaan. Nettokeskiteho sytytyksestä Pnet=43 kW ja sama brutto Pgross=57 kW. Aika roheat tehot 35 kW kattilasta, kun sytytyskin on mukana jakajassa.

Yhteenveto:
Tässä tuli toteennäytetyksi taas monta asiaa. Ilmeisesti arina oli koko ajan kohtalaisen tiivis, eli tuon ensimmäisen kerran sammuminen ei tapahtunut riehaantumisen syystä, vaan se hiipui liian vähäisellä ilmamäärällä. Tämä siis nähdäkseni merkkinä siitä, että syttymisvaiheessa tarvitaan enemmän ensiöilmaa kuin täyden palamisen vaiheessa, muistaakseni Pähkäilijän ajatuksia lainatakseni. Ilmeisesti arina oli tiiviimpi kuin ennen viimeistä tiivistämistä, koska täyden palamisen vaiheessa ilmamäärä oli aikaisempaa pienempi ja silti savukaasut aikaisempaa selvästi kuumenpia samoin kuin teho huomattavasti suurempi. Tämä siis merkkinä siitä, että ilma osallistuu palamiseen ja kulkee arinan reiästä, eikä ohivirtauksena.

Onko palstalaisilla hyviä ehdotuksia, miten kokeilua kannattaisi jatkaa? Kattila tuntuu toimivan kohtalaisesti, kun polttaa ensin kynsitulet ja aktiivisesti palamista säätävä lämmittäjä on koko ajan paikalla. Savutus on normaalitilanteessa aika hyvin hanskassa, eli ei savuta. Hyväksyn sen, että kattila vaatii kynsitulet, mutta sen jälkeen puolikin tuntia vieressä istumista on minulle liikaa. Jos annan palaa lisäyksen jälkeen vaadittavalla ensiöilman määrällä loppuun, on täyden palamisen aikana teho tähtitieteellinen. Markkulievonen yllä puhui isommista kynsitulista. Sitä voisi kokeilla, niin hiilloksessa riittäisi vääntöä koko pesän sytyttämisen ajaksi. Isommista kynsitulistakin tosin seuraa kattilassa kiinni olemista lisää, kun alkupesällisen palamisaika kasvaa. Servokäytön rakentaminen ei ole ensisijainen intressini ja tulisi kalliiksi, kun itsellä ei ole rutiinia sellaisen rakentamiseksi. Jonkinlaisen palamisen aikaisen säädön tuo näyttäisi tarvitsevan, eli syttymisvaiheeseen isomman ilmamäärän kuin täyden palamisen vaiheeseen. Hiillosvaihe menee täyden palamisen asetuksilla toisioilmaa lukuunottamatta, joka sekään ei taida pesällisen hyötysuhdetta kovin paljoa heilauttaa.

« Viimeksi muokattu: 21.01.2017-15:01 kirjoittanut Iskä »
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Rampe

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 381
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #226 : 20.01.2017-15:55 »
Voisko kynsitulet välttää, ettei polta kattilaa ihan tyhjäksi. Kokemuksesta voin sanoa, että hiilistä tuli syttyy parhaiten. Lähtee itsekseen palamaan ilmaa saatuaan tai vähän tulitikkua näyttää.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #227 : 20.01.2017-16:26 »
Meillä on lämmitysväli normaaleilla talvikeleillä, eli lämpimämpää kuin -5°C, joka toinen päivä. Tällöin pesä on kyllä kylmä, vaikka olisi hiillosta jäänyt vähän reilumminkin.

Voi olla, että ilman alkutuliakin sytyttämiseen löytyisi sopivat säädöt. Alkutulia suurempi olgelma mielestäni on se, että ensiöilmamäärää pitää pienentää syttymisvaiheesta täyden palamisen vaiheeseen siirryttäessä.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Heater

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 209
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #228 : 20.01.2017-21:55 »
Voi olla vaikea saada tuota toimimaan käänteispaloisena.
Muuta tuo kattila yläpaloiseksi. Voisit päästä parempaan hyötysuhteeseen konvektiopinnan kasvun takia.
Nyt käänteispaloisena nuo puut ei pala hyvin tuossa pesässä ja toisio ei toimi kokoajan..

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #229 : 22.01.2017-22:36 »
Voi olla vaikea saada tuota toimimaan käänteispaloisena.
Muuta tuo kattila yläpaloiseksi. Voisit päästä parempaan hyötysuhteeseen konvektiopinnan kasvun takia.
Nyt käänteispaloisena nuo puut ei pala hyvin tuossa pesässä ja toisio ei toimi kokoajan..
Aika radikaali ehdotus, etten sanoisi.. En kuitenkaan väitä tuulesta temmatuksi, kun katsoo Vedan eri malliversioita. Samaan runkoon rakennettuna saa ylä- tai alapaloisen, miten vain haluaa.

Minun olosuhteissani taajamassa savutuksen määrä on erittäin tärkeä tekijä. Saan kattilan palamaan käänteispaloisena onnistuneella käyttökerralla melko savuttomasti. Onnistuneita käyttökertoja on arinan tiivistämisen jälkeen kertynyt jo muutamia. Arinan tiiveys tuntuu olevan ensiarvoisen tärkeä tekijä onnistuneessa polttamisessa ja arinan käyttäytyminen nykyisellään on aika epävakaata. Yläpaloisena uskoisin savuttomuuden olevan varsin vaikea saavuttaa.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #230 : 22.01.2017-23:32 »
Tänään oli mielenkiintoinen lämmityskerta. Tiedostin nyt taipumuksen palon hiipumiseen (liian) pienellä ensiöilmamäärällä. Poltin alkutulet ja lisäsin pesän täyteen koivua ennen alkupesällisen lopullista hiillostumista. Laitoin aluksi ensiön asetukseksi 110° vääntönupin asennon, jolla viime pesällinen toipui hiipumisesta. Annoin palaa kymmenisen minuuttia, kunnes savukaasut olivat noin 350°C. Tässä vaiheessa pienensin ensiön asetuksen 45° yli minimin, jolla edellisen pesän täyden palamisen vaihe sujui kohtalaisen hyvin. Ensin savukaasujen lämpö putosi 320°C paikkeille, mutta alkoi jonkin ajan päästä nousta. Missään vaiheessa palaminen ei vaikuttanut hiipuvan liikaa. Tällä kerralla täyden palamisen vaiheessa savukaasujen lämpö kävi yli 400°C, vaikka ensiöilma oli todella pienellä. Kuristin kaksi kertaa reippaasti puhaltimen imupuolen läpällä ja sain lämmöt putoamaan alle 400°C.

Aivan hurjaa savukaasun lämpöä lukuunottamatta lämmityskerta oli onnistunut. Poltto oli koko ajan puhaltimen käynnistämisen jälkeen täysin savuton, enkä joutunut tekemään mitään hätäsäätöjä palamisen aikana. Täyden palamisen vaiheessa puhaltimen kierrokset olivat alle 20% täysistä ja lisäksi kuristin imupuolta noin 30% täydestä pinta-alasta. Absoluuttista ilmamäärää en pysty mittaamaan, mutta puhutaan murto-osasta siitä tilanteesta, että puhallin käy täysillä ja vähäsen yritetään jarrutella painepuolen läpällä. Tuotekehityksessä lienee siis varauduttu reippaaseen arinan vuotoon, jos melko tiiviin arinan kanssa tilanne on tällainen.

Vaikuttaa kaukaiselta asialta löytää sellainen ensiön asetus, jolla palaminen sujuisi pesällisen täytöstä loppuun asti edes jossain määrin järkevästi. Tänään pienensin ilmamäärän 10 minuuttia pesän täyttämisestä. Tämän jälkeen paloi loppuun hiipumatta, mitä nyt pari kertaa jouduin kuristamaan ilmaa, ettei nyt ihan kaikkea energiaa syydetä hormista taivaalle. 10 minuuttia ei ehkä ole tekemätön aika käsisäätöisenäkään, mutta aika monta lämmityskertaa pitää antaa vierihoitoa, jotta homman pelaamiseen voi alkaa luottaa.

Jonkinlainen säätöautomatiikka hoitaisi lämmittäjän velvollisuudet minua väsymättömämmin. Tuolla ylempänä lupauduin jo olemaan rakentamatta servo-ohjausta. Tänään mieleen tuli kaksi eri vaihtoehtoa säädön toteuttamiseksi. Minulla on puhaltimessa mahdollisuus imupuolen kuristamiseen ja kierrosluvun säätöön. Savukaasutermostaatilla saisin ohjattua puhaltimen 2-nopeuksiseksi, eli puhallin saisi virtaa joko tyristorisäätimen kautta tai suoraan verkosta. Tyristorisäädetty nopeus olisi täyden palamisen vaihe ja suoraan verkosta soitettu olisi syttymisvaihe (+ palamisen hiipumisyritykset). Termostaatin asetus esimerkiksi niin, että 350°C kohdalla nopeus putoaisi ja kytkeytyisi taas suuremmalle nopeudelle, mikäli lämpötila laskisi termostaatin hystereesin verran alemmas. Tämä olisi mahdollista saada toimimaan. Tosin hiilloksen polttoon saattaisi vaatia lisäkseen ajastimen tms.

Toinen vaihtoehto olisi, lupauksestani huolimatta, "täysiverinen" servo-ohjaus, joka tässä köyhän miehen versiossa voisi toimia niin, että servo kääntelisi tyristorisäätimen akselia. Tämä vaatisi savukaasulämpöanturin, kääntömoottorin ja ohjelmoitavan logiikan. Täällä palstallakin kuuluu tällaisia rakennetun. Tämä maailma on minulle täysin outo. Minkälaisilla kilkkeillä tässä pitäisi lähteä liikkeelle, jos liikutaan muutaman kymmenen euron hintaluokassa?

Tämä menee hiukan palstan yläotsikosta ohi, mutta liittyy ylläolevaan ketjuun sen verran läheisesti, että uskaltaudun kysymään asiaa tässä.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Heater

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 209
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #231 : 23.01.2017-11:23 »
Tuossa on tuo vaihdin niin tehoton että kun saat palamaan hyvin niin karkaa savukaasut neljällesadalle.
Puolet energiasta menee harakoille.
Jos muutat yläpaloiseksi. Takaseinälle sopisi tiiliseinä ja sen taakse jäisi vielä kymmenisen sentti tilaa savuille, sitten kattoon vielä ohjuripelti tiiliseinää vasten jotta kaasut joutuvat kulkemaan luukkuun päin ja siitä katonkautta takaseinölle ja edelleen konvektioon.
Siinä on ne nykyiset puhaltimen reiät luukun yläreunassa niin niillä annetaankin toisio ilmaa. Ja ala reiöstä ensiö ilma arinan alle. Kaasut kiertäisivät pidemmän reitin kattilassa niin arvelisin hyötysuhteen parantuvan ainakin 10-15%
Tuommonen 1400l varaaja pitäs lämmetä ikeapussillisella puita

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #232 : 23.01.2017-16:14 »
Tuossa on tuo vaihdin niin tehoton että kun saat palamaan hyvin niin karkaa savukaasut neljällesadalle.
Puolet energiasta menee harakoille.
Jos muutat yläpaloiseksi. Takaseinälle sopisi tiiliseinä ja sen taakse jäisi vielä kymmenisen sentti tilaa savuille, sitten kattoon vielä ohjuripelti tiiliseinää vasten jotta kaasut joutuvat kulkemaan luukkuun päin ja siitä katonkautta takaseinölle ja edelleen konvektioon.
Siinä on ne nykyiset puhaltimen reiät luukun yläreunassa niin niillä annetaankin toisio ilmaa. Ja ala reiöstä ensiö ilma arinan alle. Kaasut kiertäisivät pidemmän reitin kattilassa niin arvelisin hyötysuhteen parantuvan ainakin 10-15%
Tuommonen 1400l varaaja pitäs lämmetä ikeapussillisella puita
Oletko tehnyt johonkin Vedaan tuollaisen muutoksen, kun noin tarkkaan olet selvillä kattilan sielunelämästä?
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

jupekoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 101
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #233 : 23.01.2017-17:24 »
Ei tarvi muuttaa yläpaloiseksi, mulla on toiminut veda hemmetin hyvin arina muutoksen jälkeen. Savut pysyy alle 250 asteen ja toisiopesän tiilet hehkuu punasina.
Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu

Heater

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 209
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #234 : 24.01.2017-00:51 »
Oletko tehnyt johonkin Vedaan tuollaisen muutoksen, kun noin tarkkaan olet selvillä kattilan sielunelämästä?

En ole. Heittelen vaan ideoita.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #235 : 24.01.2017-15:05 »
Ei tarvi muuttaa yläpaloiseksi, mulla on toiminut veda hemmetin hyvin arina muutoksen jälkeen. Savut pysyy alle 250 asteen ja toisiopesän tiilet hehkuu punasina.

Mukava kuulla, että oli onnistunut muutos. Minne tuhka nyt kertyy? Entä onko arinan teräsosat pysyneet muodossaan? Kuinka usein poistat tuhkaa toisiopesästä? Voisitko laittaa tänne kuvan käyttämästäsi savukaasujarrusta.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

jupekoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 101
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #236 : 24.01.2017-16:21 »
Tuhka kerääntyy toisiopesän etupuolelle, alas sivuille ja sinne syvennykseen mistä lähtee konvektio putket ylös. Arina on pysynyt viä suorana, suutinkiven alapuolella ihan aukon reunassa jossa on näkyvissä vähän paljasta metallia niin on vähän taipunut tai sulanut. Tänään tarkistin ja nuohosin kattilan noin 7 lämmitystä, ei olis tarvinnu viä tuhkia poistaa.Ei oo kuvaa jarruista ja on vähän hankala laittaa kun tää linux pakkaa ne väärään formaattiin. Mutta ne on alkuperäiset aaltomalliset jotka hakkasin ensin suoraksi ja sitten väänsin ne loivalle korkkiruuville. Oliskohan jotain 1.5-2 kierrosta en muista, viilapenkkiin kiinni ja isolla jakarilla meni helposti.
Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #237 : 24.01.2017-19:39 »
Tuhka kerääntyy toisiopesän etupuolelle, alas sivuille ja sinne syvennykseen mistä lähtee konvektio putket ylös. Arina on pysynyt viä suorana, suutinkiven alapuolella ihan aukon reunassa jossa on näkyvissä vähän paljasta metallia niin on vähän taipunut tai sulanut. Tänään tarkistin ja nuohosin kattilan noin 7 lämmitystä, ei olis tarvinnu viä tuhkia poistaa.Ei oo kuvaa jarruista ja on vähän hankala laittaa kun tää linux pakkaa ne väärään formaattiin. Mutta ne on alkuperäiset aaltomalliset jotka hakkasin ensin suoraksi ja sitten väänsin ne loivalle korkkiruuville. Oliskohan jotain 1.5-2 kierrosta en muista, viilapenkkiin kiinni ja isolla jakarilla meni helposti.

Kiitoksia tiedoista! Savukaasujarrut on työlistalla kärkipäässä, mutta arinakin tarvitsee muutosta varsinkin tiiviyssyistä. Tuollainen palon ohjaaminen etukautta on joskus välähtänyt itselläkin mielessä, mutta en ole ihan tosissani miettinyt toimivaa ratkaisua. Joka tapauksessa se taitaa vaatia toisioilman sekoittamisen jo arinan aukossa. Sinulla vaikuttaisi olevan asiasta varsin toimiva proto.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

jupekoo

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 101
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #238 : 24.01.2017-21:23 »
Juu hyvin on toiminut, palaa vakaasti ja puhtaasti. Täytyy yrittää saada noita muitakin kuvia sellaseen muotoon että pystyy laittaan tonne projektit osioon. Niistä näkee paremmin ton mun viritelmän rakenteen. Jep toisiopalon liekki palaa ensin tos tiilipesässä ja siitä kuumat kaasut kulkee kohti etuluukkua, sitten kääntyy sivuille ja menee reunoja pitkin taakse konvektioon.
Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu

osilpi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #239 : 26.01.2017-13:44 »
Liityin itsekin foorumille, kun löytyi kiinnostava keskustelu. Ostin oman Veda 35 -kattilan muistaakseni vuonna 2012 ja se otettiin käyttöön varsinaisesti 2013. Ongelmia oli valtavasti, enkä juurikaan löytänyt tietoa aiheesta. Valmistajasta ei ollut mitään apua. Lähettivät ne savukaasujarrut postissa (itse jouduin maksamaan kulut) ja apu oli siinä. "Muilla ei ole ollut mitään ongelmia".

Naapureita ei ole lähellä ja lämmitettävää alaa on 170m2 (uudessa) talossa ja 60m2 tallissa (5m korkea, ja iso huonosti eristetty ovi). Varaaja 1800L Jäspi, joka on liian pieni mielestäni. Pannuhuoneeseen ei kuitenkaan mahdu isompaa.
Nyt emännän muutettua sisään on käyttövesi vuoden verran lämmitetty erillisellä sähkövaraajalla, koska suihkuun pitää päästä milloin vain.

Varaajan latausta ohjaa Laddomat, johon vaihdettiin 72-asteisen termostaatin tilalle 78-asteinen (kuumin, mitä löytyi silloin), jotta kattila pysyisi puhtaampana. Savukaasuanturi oli alunperin 200-asteinen ja niitä hajosi useampia, kunnes ostin 500-asteisen, joka on kestänyt.

Puuta menee arviolta 10 pinokuutiota tänä talvena (asutaan siis täällä etelässä, Sipoossa) ja uunissa poltetaan rakennuspuusta risujen kautta isoihin halkoihin. Omaa metsää kun ei ole juurikaan, on poltettava sitä, mitä sattuu saamaan.
Varaaja lämpenee 30->90 asteeseen yleensä kolmella pesällä, joka tuntuu mielestäni aika kovalta kulutukselta. Pikkupakkasilla lämmitetään joka toinen päivä ja kovilla joka päivä.

Savunmuodostus oli ensimmäisen talven aivan valtavaa, enkä ymmärtänyt sen johtuvan ilman puutteesta. Ajattelin, että puhallin työntää kyllä riittävästi ilmaa. Ihmettelimme lopputalvesta 2013-2014, miksi ei enää syty millään ja laitoimme piipun nuohousluukkuun paperia, josko auttausi syttymiseen. Tällöin syttyi nokipalo (koko kiven tiilipiippu), jonka saimme pidettyä maltillisena ja piippu ei vaurioitunut juurikaan. Muutamia halkeamia pintaan tuli, mutta niistä ei ole ollut ongelmia myöhemmin (nuohooja käynyt kolmesti tuon jälkeen). Onneksi ei ollut kattilassa tulia!

Nettivinkin perusteella sain ilmaläpän vastapainoa säätämällä pahimmat ongelmat taltutettua, ja kattila on toiminut jotenkuten 2014 ->. Arina oli aivan solmussa kesällä 2016 ja moukaroin sen suurin piirtein suoraksi + hitsasin arinan pohjaan vahvikkeita.
Arinakiviä on mennyt 2 kpl / vuosi, ja nyt on menossa omavalmiste, jonka tein alkuperäisen mallin mukaan.

Savutusta on edelleen vähintään riittävästi varsinkin alkuvaiheessa ja sisään tahtoo tulla ennen kaikkea iv-koneen kautta, kun käry laskeutuu matalapaineella takapihalle iv-koneen ilmanottoaukon lähelle.
Toisinaan savutusta ei juurikaan esiinny. Esimerkiksi luukku raollaan ilman puhallinta ei savuta juurikaan, vaikka olisi kierto päällä. Puhallin ja Laddomat kuitenkin ovat saman savukaasuanturin takana, joten näin ei voi toimia pitkään, sillä kattila alkaa nopeasti kiehua.

Tästä keskusteluketjusta johtuen viimeinkin innostuin kokeilemaan niitä 2014 ostettuja tehtaan savukaasujarruja. Näppituntuma kuitenkin on, että niistä on sellaisenaan enemmän haittaa kuin hyötyä. Kattila yskii takaisinpäin joka kerta kuin lisään puita. Ennen näin ei käynyt kuin kylmänä satunnaisesti. Lisäksi käännettäessä kierto päälle savutus jatkuu pidempään.
Lämmityskertoja takana vasta kolme niiden kanssa eli täytyy vielä malttaa kokeilla pidempään.

Tämän ketjun perusteella muutin myös puhaltimen säädön ruuvisäätöiseksi eli säädin vastapainon minimiin ja säädän läppää puhaltimeen lisäämälläni säätöpultilla. Se on hieman auttanut läpän lepatukseen ja siten rauhoittanut palotapahtumaa.
Samoin olen kokeillut tuhkalla tiivistämistä ja siitäkin on hieman apua. Nuohouksen jälkeen kun savuttaa aina eniten. Nuohouksen teen kolmen lämmityskerran välein ja tuubien putsauksen kuuden kerran välein. Tuhkaa kertyy kolmessa kerrassa jo sen verren paljon, että olen katsonut tyhjennyksen viisaaksi. Tuubeille riittää kevyt putsaus.

Seuraavaksi ajattelin kokeilla niitä irtonaisia lattarautoja tuonne arinan ja kannakkeiden väliin estämään tuhkan tippumista. Lisäksi voisi kokeilla muuttaa ne jarrut jupekoon ohjeiden mukaiseksi.

Kovasti kyllä kiinnostaisi tuo arinamuutos. Se tosin jäisi kesälle. Kaikki lisäohjeet ja kuvat siihen liittyen kiinnostaa. Minun kattilan alareuna ei ole koskaan ollut noin puhdas kuin jupekoon kuvissa, vaan siihen tahtoo kertyä pikeä (tosin enää ei häiritsevässä määrin).

Jupekoo: Ilmeisesti siis arinakiviä on sinulla edelleen vain yksi ja se on jotakuinkin samankokoinen kuin alunperin, mutta paksumpi ja varustettu rei´illä? Sillä ilmeisesti ei ole mitään tiivistystä missään? Mistä noita ohuita tulitiiliä saa? Ainakaan täällä ei ole paikallisissa rautakaupoissa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2017-13:51 kirjoittanut osilpi »