Kirjoittaja Aihe: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?  (Luettu 52210 kertaa)

Iskä

• Sr. Member
Vs: Veda 35M toisiopalo tukahtuu - Neuvoja?
« Vastaus #210 : 17.01.2017-15:42 »
Täällä palstalla tuntuu olevan kokemusperäistä tietoa kaikesta inhimillisestä. Onko kattilan tulipesän hitsaamisesta kattilavedet sisällä kokemuksia?

Tulenkestävästä massasta valettu arina jäi kutkuttamaan takaraivoon. Sellaisen toteuttaminen järkevällä tavalla edellyttäisi kannakkeitten siirtoa.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

seppol

• Hero Member
« Vastaus #211 : 17.01.2017-16:20 »
On kokemusta. Kerran ulkomaan matkan aikana Jämä kattila varmaan vähän jäätyi ja pistehitsaukset repesivät auki ja vesi valui pois.
Minä vaan raahasin migin viereen ja hitsasin pisteet kiinni. Ne oli siinä aivan pinnassa ja onnistui hyvin. Kerran hitsasin myös eteisen patteria kun sekin jäätyi.

Jos ei ole reikää, vesi paikallisesti kiehuu pellin takana. Hitsaaminen kyllä onnistuu. Painetta ei saisi olla sisällä.

Markku

• Hero Member
« Vastaus #212 : 17.01.2017-18:17 »
Täällä palstalla tuntuu olevan kokemusperäistä tietoa kaikesta inhimillisestä. Onko kattilan tulipesän hitsaamisesta kattilavedet sisällä kokemuksia?

Tulenkestävästä massasta valettu arina jäi kutkuttamaan takaraivoon. Sellaisen toteuttaminen järkevällä tavalla edellyttäisi kannakkeitten siirtoa.

Jos kattilan tulipesän rakenteet ovat kunnossa ja ehjät, eli ei vuotoja, voit huoletta hitsata kaarihitsausmenetelmällä varusteluhitsauksia yms. Puikko tai MIG/MAG ovat tähän tarkoitukseen hyviä .

Muukalainen

• Full Member
« Vastaus #213 : 17.01.2017-19:12 »
Mig hitsaus vetelee terästä vähemmän, eli pystyy kylmempänä tekemään hitsauksen. Miinusta hitsaus sauma on kovempi.
Puikko on kuumempi hitsata, jolloin lämpövetely suurempaa. mutta sauma on sitkeempi. ns. näillä perus langoillaja puikoilla tehdessä.

Ihan kumpi käy oikein hyvin . Migille vaan pinnat hiot molemmista kappaleista puhtaalle teräkselle, sen jälkeen palaa puhtaasti ja saumaa tulee kuin kynällä kirjoittaen.

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #214 : 17.01.2017-20:48 »
Jos haluaa minimoida vetelyä niin esilämmittää raudat pariin sataan asteeseen ennen hitsausta. Ja pätkähitsejä järkevällä a-mitalla.

Iskä

• Sr. Member
« Vastaus #215 : 17.01.2017-21:06 »
Hitsaus tulee olemaan pieni, jos päädyn valetun arinan käyttämiseen. Nelisen kappaletta pieniä latan pätkiä. Se, mikä arvelutti, on vesitila hitsattavan pellin takana. Tyhjentääkään ei viitsisi, mutta ainakin Sepolla oli kokemuksia vettä vasten hitsaamisesta. Onnistunee siis.
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

pete73

• Full Member
« Vastaus #216 : 17.01.2017-21:19 »
Arinan tiiveyden kannalta ehkä parempi olis hitsata ympäri asti lattaraudasta "hylly" jonka päällä arina lepää. Ei tarvi olla edes kovin leveä, ehkä pari senttiä. Silloin ei pääse tuhkat varisemaan arinan ja pesän reunan välistä alas kun arina elää lämpötilan vaihdellessa.
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.

seppol

• Hero Member
« Vastaus #217 : 17.01.2017-21:41 »
Ei sitä kokonaan kannata hitsata, Jos latta on seinässä kiinni, rakoa ei jää mitään. Ei sen kaasutiivis tarvi olla. Mites sen esilämmität jos vesi on sisällä.
Yleensäkin hitsatussa rakenteessa on tavattomat sisäiset jännitykset jos sitä ei ole hehkutettu, yleensä ei. Vai onko joku hehkuttanut hitsaamansa rakenteen. Yleensä ollaan sitä mieltä, että suorat pinnat vetelee enemmän. Kaarevat pinnat ei vaan muotonsa puolesta pääse vetelemään, siis muuttamaan muotoaan. Ei ne jännittyneempiä ole.
Otan yksinkertaisen esimerkin maakaasuputkesta. Se on hitsattu kierresaumaputki, jonka seinämänvahvuus on n. 15 mm. Kun sen halkaisee, rako leviää 40 senttiin. Siinä on oltava sivulta pois.

pete73

• Full Member
« Vastaus #218 : 17.01.2017-21:59 »
Ilmaisin hieman epätarkasti... eli en tarkoittanutkaan että pitäisi hitsata koko matka vaan se latta kiertää ympäi asti. Alunperinhän siellä on käsittääkseni vain neljä lyhyttä pätkää kannattelemassa arinaa ja suurimmaksi osaksi arina siis "ilmassa" ja kunnon raot reunoilla.
Tämä saattaa olla oleellinen tekijä polton ongelmiinkin.
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.

seppol

• Hero Member
« Vastaus #219 : 17.01.2017-22:30 »
No nyt olen samaa mieltä. Siinä on vielä sekin että jos haluaa joskus irrottaa latan ja se on kokonaan kiinni, on aika homma.

Iskä

• Sr. Member
« Vastaus #220 : 17.01.2017-22:44 »
Mietin, miksi alunperin on vain pätkät kannakkeena. Luulisin keksineeni vastauksen. Jos olisi yhtenäinen latta, olisi sen toinen sivu kiinni vedellä jäähdytetyssä pellissä ja toinen reuna vapaasti tuhat-asteisessa palotilassa. Pitkän sivun latan pituus olisi noin 650 mm. Tuhannen astetta voi olla hieman liioiteltua palotilan reunalla, mutta sillä toinen sivu venyisi 8 mm ja toinen reuna alle millin. Tulee perunapeltoa.

Jos voisi laittaa yhtenäisen latan, ratkeaisivat tiiviysongelmat helposti.

seppol

• Hero Member
« Vastaus #221 : 17.01.2017-23:05 »
Mulla nyt on yläpalo, mutta arinan laitoin U raudan sisään ja ylälaipan päällä lepää tulimuuraus.

puujäärä

• Newbie
  • *
« Vastaus #222 : 19.01.2017-12:25 »
Veda 35M kattila kolmisen vuotta lämmittänyt huushollia ja pari vuotta meni oikeanlaista polttoa haeskellessa. Arinakiviä meni alussa kaksi vuodessa ja savua tuprahteli ahkeraan. Nyt on viimeisin arinakivi ollut vuoden käytössä ja on ainoastaan katkennut kahteen kappaleeseen eli vielä täysin toimiva. Olen alusta alkaen valanut uuden kiven itse tulenkestävästä valumassasta. Valumassana olen käyttänyt Fescon tulenkestävää valumassaa, jonka valmistaa Finpeston (Finpeston ALU-140 on samaa ainetta). Olen valanut kerralla kaksi kiveä, jolloin on aina yksi kivi ehtinyt kuivua kunnolla.

Sitten itse lämmittämisestä. Teen nykyisin aina kunnolliset alkutulet. Alkutulet palavat noin 15 - 20 minuuttia kattilan luukku raollaan. Puhallinta en vielä käynnistä. Alkutulien aikana toisioilman läpän pidän kokonaan suljettuna. Alkutulien voimasta kattilan lämpö nousee 50 - 70 asteeseen, toisinaan yli 90 asteeseen. Alkutulien jälkeen tapanani on ollut polttaa kaksi puolikasta pesällistä. Puhallin huutaa täydellä teholla ja vastapaino on ihan varren päässä eli läppä aukeaa minimin verran. Toisioilman aukkoa aukaisen pari senttiä. Savukaasujen lämpötilaa olen mittailut halvalla infrapunalämpömittarilla hormiliitosputkesta. Kaasujen lämpötilat pyörii 180 - 280 huitteilla.

Peltiarina on varmasti yhtä kiero kuin muillakin ja se on ehdottomasti saatava tiiviiksi. Sitä olen koittanut tuhkalla tiivistää huonolla menestyksellä. Aina kun ilma pääsee reunoilta karkaamaan, alkaa savustaminen. Tässä ketjussa joku mainitsi laittaneensa rosterilevystä palaset reunoille, jotta tuhka ei valu läpi. No eilen laitoin minäkin molemmille sivuille kannakkeiden päälle rosterilevyn suikaleet joden päälle nostin peltiarinan. Oli helppo tiivistää tuhkalla. Arinan työnsin ihan pesän takareunaan ja tiivistin tuhkalla ja etureunaan laitoin myös rosterisuikaleen ja taas tiivistys tuhkalla. Täytyy sanoa, että tiivistä tuli ja toimi ainakin yhden lämmityskerran! Savukaasut nousivat alun 215 asteesta 240. Tänään testataan uudelleen.

Piippu on minulla vanha tiilipiippu ja pituutta noin 5,5 metriä eli alle suositusten. Vetoa on kuitenkin piisannut riittävästi.

Iskä

• Sr. Member
« Vastaus #223 : 20.01.2017-14:42 »
Veda 35M kattila kolmisen vuotta lämmittänyt huushollia ja pari vuotta meni oikeanlaista polttoa haeskellessa. Arinakiviä meni alussa kaksi vuodessa ja savua tuprahteli ahkeraan. Nyt on viimeisin arinakivi ollut vuoden käytössä ja on ainoastaan katkennut kahteen kappaleeseen eli vielä täysin toimiva. Olen alusta alkaen valanut uuden kiven itse tulenkestävästä valumassasta. Valumassana olen käyttänyt Fescon tulenkestävää valumassaa, jonka valmistaa Finpeston (Finpeston ALU-140 on samaa ainetta). Olen valanut kerralla kaksi kiveä, jolloin on aina yksi kivi ehtinyt kuivua kunnolla.

Sitten itse lämmittämisestä. Teen nykyisin aina kunnolliset alkutulet. Alkutulet palavat noin 15 - 20 minuuttia kattilan luukku raollaan. Puhallinta en vielä käynnistä. Alkutulien aikana toisioilman läpän pidän kokonaan suljettuna. Alkutulien voimasta kattilan lämpö nousee 50 - 70 asteeseen, toisinaan yli 90 asteeseen. Alkutulien jälkeen tapanani on ollut polttaa kaksi puolikasta pesällistä. Puhallin huutaa täydellä teholla ja vastapaino on ihan varren päässä eli läppä aukeaa minimin verran. Toisioilman aukkoa aukaisen pari senttiä. Savukaasujen lämpötilaa olen mittailut halvalla infrapunalämpömittarilla hormiliitosputkesta. Kaasujen lämpötilat pyörii 180 - 280 huitteilla.

Peltiarina on varmasti yhtä kiero kuin muillakin ja se on ehdottomasti saatava tiiviiksi. Sitä olen koittanut tuhkalla tiivistää huonolla menestyksellä. Aina kun ilma pääsee reunoilta karkaamaan, alkaa savustaminen. Tässä ketjussa joku mainitsi laittaneensa rosterilevystä palaset reunoille, jotta tuhka ei valu läpi. No eilen laitoin minäkin molemmille sivuille kannakkeiden päälle rosterilevyn suikaleet joden päälle nostin peltiarinan. Oli helppo tiivistää tuhkalla. Arinan työnsin ihan pesän takareunaan ja tiivistin tuhkalla ja etureunaan laitoin myös rosterisuikaleen ja taas tiivistys tuhkalla. Täytyy sanoa, että tiivistä tuli ja toimi ainakin yhden lämmityskerran! Savukaasut nousivat alun 215 asteesta 240. Tänään testataan uudelleen.

Piippu on minulla vanha tiilipiippu ja pituutta noin 5,5 metriä eli alle suositusten. Vetoa on kuitenkin piisannut riittävästi.

Jaahas, onpa mukavaa, että kohtalotovereita ilmaantuu pikku hiljaa keskusteluun. Minulla olisi pari tarkentavaa kysymystä.

Ensinnäkin, miksi poltat alkutulet luukku auki?

Miksi poltat varsinaisen lämmityksen aikana puolikkaita pesällisiä, jos määrä ilmeisesti on yhden pesällisen luokkaa?

Minkälaisia vaiheita tuohon ensimmäiseen kahteen vuoteen on mahtunut?

Minä poltan lisäyksen jälkeen toisioilma täysin auki. Miten olet päätynyt tuohon parin sentin asetukseen?

Jos jätetään arinan vuodot yms. normaalista poikkeavat pois laskuista, miten kuvailisit savutusta polton aikana?

Minulla olisi pieni kommentti savukaasulämpöihin mitattuna putken päältä. Infrapunalämpömittaria en omista, mutta minulla on hormin sisään menevä savukaasulämpömittari samassa kohdassa kuin putken pintaan kiinnitetyt savukaasutermostaattien anturit (ks. kuva). Teräksinen hormi on eristetty, joten tilanne on varmaankin aika vertailukelpoinen sinun liitosputkesi kanssa. Esimerkiksi kuvanottohetkellä todellinen savukaasulämpö oli 335°C (tarkistettu mittari). Termostaatin mielestä lämpötila samaan aikaan oli 220° putken päältä mitattuna. Putkihan jäähtyy voimakkaasti huonetilaan päin. Näyttämien ero riippuu lämpötilasta. Noin 100°C tienoilla lämpötilat alkavat lähestyä toisiaan.

Iskä

• Sr. Member
« Vastaus #224 : 20.01.2017-14:48 »
Mietin, miksi alunperin on vain pätkät kannakkeena. Luulisin keksineeni vastauksen. Jos olisi yhtenäinen latta, olisi sen toinen sivu kiinni vedellä jäähdytetyssä pellissä ja toinen reuna vapaasti tuhat-asteisessa palotilassa. Pitkän sivun latan pituus olisi noin 650 mm. Tuhannen astetta voi olla hieman liioiteltua palotilan reunalla, mutta sillä toinen sivu venyisi 8 mm ja toinen reuna alle millin. Tulee perunapeltoa.

Jos voisi laittaa yhtenäisen latan, ratkeaisivat tiiviysongelmat helposti.

Ajatukset tulevat klimppeinä, jos ollenkaan. Voisihan kannakkeet tietysti laittaa kymmenen sentin pätkinäkin ja väliin aina parin millin laajenemisvara. Näin ympäri kiertäen olisi kolme sivua ratkaistu.