markkulievonen; Puut siis eivät pelkästään kaasuunnu, vaan palavat pesässä kuin yläpaloisessa konsanaan, koko pinta-alaltaan. Tämän havainnointi tosin on kovin vaikeaa, kun mitään muuta aukkoa varastopesään ei ole kuin täyttöluukku. Kurkistaessa tilanne ehtii muuttumaan ennen kuin pesään näkee ja avaaminen herkästi vaikuttaa loppupesällisen käyttäytymiseen.
Minulla on ollut tavoitteena saada savutus loppumaan aina mahdollisimman nopeasti tukahtumisen jälkeen. Siitä huolimatta olen yrittänyt saada palamisen jatkumaan luukkua avaamatta. Toisinaan tämä onnistuu laittamalla puhallin joksikin aikaa täysille, toisinaan taas ei. Jos luukun menee avaamaan, on ongelmana saada palaminen jatkumaan uudelleen luukun sulkemisen jälkeen. Pesällinen ikään kuin tuntuu "tottuvan" siihen, että ilma tuleekin luukun raosta ja puhaltimen käynnistämisen jälkeen se tuleekin "väärästä paikasta". Nämä otaksumani perustuvat siis siihen, että joskus on todella vaikeaa saada loppupesällistä palamaan, kun se on palanut jonkin aikaa vapaalla vedolla.
Yksi vastaamaton kysymys on myös se, miksi puut palavat vapaalla vedolla joskus oikein nätistikin, mutta eivät puhallinohjattuna?
Minulla itselläni on käynyt mielessä jo yli vuosi sitten, että ensiöilma tulee väärää paikkaan. Se olisi suhteellisen helppoa saada ohjattua jonkinlaisia kouruja pitkin pesän alareunaan, mutta siihen en ole tullut ryhtyneeksi. Ilmahan tulee pesään kolmesta aukosta (kello 9, kello 12 ja kello 3). Olen kokeillut tukkia tuon ylimmän aukon villatupolla, mutta siitä ei seurannut mitään hyvää, paremminkin ongelmat lisääntyivät.
Polttamani puu on järeää. Joukossa on reilua 5-senttistä kahtia halkaistuna, mutta pääosa on isompaa. Karkeasti niin, että max 15-senttinen kahtia, alle 25-senttinen neljään osaan ja isommat useampaan osaan. Reippaaseen klapin kokoon olen päätynyt, kun olen huomannut polttamisen olevan sitä vaikeampaa, mitä pienempää sälää pesässä on. Toki on mahdollista, että nyt on menty asteikon toisesta päästä liian pitkälle. Varsinkin nyt, kun olen hetken polttanut pieniä pesällisiä, olen huomannut, että isot puut saattavat jäädä kituuttamaan ja niitä joutuu kohentelemaan.