Palaan tälläiseen ikiwanhaan aiheeseen, mutta nyt on reilusti yli vuoden käyttökokemusta.
Eli kuten tuossa ketjussa, niin kerrataan: Fujitsun 11 kW vesi-ilppi, kuution varaaja, vesikiertoinen puuliesi ja laddomat.
Yli vuoden käytöllä toiminut hyvin: Yleensä 2 lämmityskertaa päivässä kesät talvet.
Laddomat on osoittautunut kelvottomaksi. Ajatus on hieno, mutta suunnittelija, joka teki lvi-suunnitelmat, on tehnyt vain vesikiertotakkoja. Ei ilmeisesti tajunnut, miten paljon tehoa tuosta lähtee. Ongelma oli kiehuminen, eli puuliesi pulputteli kunnolla aikansa. Syy selvisi lopulta omissa tutkimuksissani. Hella on keittiössä, laddomat varaajineen teknisessä tilassa. Niiden välillä on about 6 metriä sitä ohutta rosterista kurttuputkea, sehän on about 20 mm putkea. Vaikka kyseessä umpikierto, niin lieden sisällä veden lämpötila nousi yli sadan, kun laddomatin päässä vasta 60. Se kuulostaa erikoiselta, mutta toisaalta lieden vesitilan koko on aika pieni, eli pumppu ei ehdi pyörittää kaikkea lämpöä laddomatin kautta. Ensin harkitsin laddomatin termostaatin vaihtamista pienempään, mutta sitten aloin miettiä sitä, että "miksi".
Tuohon ongelmaan olisi useampikin ratkaisu: a) siirretään laddomat oikeaan paikkaan eli aivan hellan viereen, b) vaihdetaan meno/paluuputki paksumpaan, esim. 50 mm kupari (pintavetona) tai c) muutetaan laddomat perinteiseksi kiertovesipumpuksi. Valitsin tuon c), heitin termostaatin laddosta haneen, ja pistin yläventtiilin kiinni. Nyt laddo toimiii normaalina kiertovesjpumppuna.
Jälkiviisaana, "laddomatin paikka on aivan kattilan vieressä" ja "ois pitäny ottaa se isompi laddomat" ja "se rosterinen kurttuputki oli sittenkin liian ohkaista, eli jos kattila, laddo ja varaaja vierekkäin, niin silloin ehkä ohut putki, mutta kyllä tuo vaatii paksumpaa putkea".
---------------
Ilmankiertoon en ole keksinyt vielä ratkaisua. Nyt olen hoitanut sen avaamalla ikkunan. Koska kyseessä on nykyaikainen hirsitalo, niin tiiveysluku on 0,6. Emme olleet aivan huolellisia rakentamisessa, naapurit pääsivät tiiveydessä 0,4. Eli: Perinteisissä wanhan ajan taloissa korvausilma hoituu hengittämällä, so. joka ikinen paikka vaipassa falskaa. Ilmanvaihto on meillä säädetty vimpan päälle ja on alipaineinen.
- Lieden vieressä on korvausilmaventtiili, joka menee ulosulos asti. Väärin, väärin: Korvausilma olisi pitänyt tuoda ulkoa suoraan lieden sisälle.
- Puuliedessä ei voi polttaa kertasettiä, so. hiillos hehkuu pitkään, ja jos tuhkaa vähänkin kertyy, niin illan umpimähkästä syttyy aamupuuroille tuli. Käytännössä siis pelti on aina auki. Toinen vaihtoehto olisi poistaa tuhka päivittäin, polton jälkeen hämmennellä jotta hiillos lopulta sammuu, ja sulkea sitten pelti. Tarkoittaa siis, että kesken työpäivän tulen tänne tekemään tuon. Yöllä pistän kellon soimaan yhdeltä, jotta voin tehdä tuon. Toisaalta: "Kuinkas monessa yläpalokattilassa se hormipelti pannaan kiinni?"
- joten koska pelti on auki, ja korvausilma tulee väärään paikkaan, lieden viereen eikä sisälle, niin lopulta kun hiillos on sammunut ja piipun veto heikkenee, niin meillä normaali tuoksumaailma on sellainen "hormin haju". Olemme pikkuhiljaa hyväksyneet sen, se vain kuuluu asiaan. Toki hyvä korjaus siihen olisi säädellä ilmanvaihto ylipaineiseksi, mutta se taitaisi lopulta olla tuhon tie rakennukselle. LUonnollisestikaan takkakytkimet yms ilmanvaihdolle ei ole ratkaisu: Ilmanvaihto pitäisi säätää nollaksi tai ylipaineiseksi koko polton ajaksi. Siis, kaksi lämmityskertaa päivässä, joten käytännössä ilmanvaihto olisi takka-asennossa puolet ajasta
.
-----------
Tuossa on automaattinen vedonsäädin, eli just tuon kuvan mukaan. Siinä on hanikka, jolla säädetään. Ajatus on varmaan se, että kun palo on saatu käyntiin, niin suljetaan tuhkaluukku, ja se vedonsäädin jotenkin säätää sitä vetoa. Siellä menee sellainen kapillaariputki vesitilan mittaustaskuun, ja kuvan mukaan tuolla on luukku, joka säätyy automaattisesti. ---jos vain joku onnistuisi kertomaan vielä, miten sen OIKEASTI pitäisi toimia. Oman kokemuksen mukaan se on joku uskomusjuttu, manuaalikaan ei kerro sen käyttämisestä.
-------------
Mittasin juuri hormin lämpötilaa, liedestä lähtee 160 mm metalliputki hormiin. Se on kyllä piilossa, suojattu, mutta villojen läpi sinne pääsikin [sen päälle] työntämään sondin. Aikoinaan jäi se hormitermostaatti laittamatta, kun luotettiin laddomatiin... hormin lämpötila nousi 350 asteeseen. Tarkoitus on mittailla sitä vielä uudelleen, nyt lämmitin vain yhden pesällisen. Esim. normisetti on 2, jopa 3 pesällistä, mihin asti lämpötila nousee?
Kiertovesipumppu pyörii nyt koko ajan. Siihen mietin ratkaisuja. Jotkut opastavat käyttämään hormitermostaattia, jotkut vesitilatermostaattia, jotkut molempia. Vesitilatermostaatti ei mene minulla mitenkään jakeluun: Lieden kyljessä on vesitilan lämpömittari, ja se näyttää 24/7 varaajan lämpötilaa, ja tietenkin nousee kun lämmitetään. Okei, käynnistetään siis kiertovesjpumppu vesitilatermostaatilla, pannaan siihen nyt vaikka 80 astetta, jotta noki ehtii palaa pois sisäpinnoilta. Noiinn, lämpö nousee.. pumppu käynnistyy... ja vot, varaajan 50 asteinen vesi voittaa, ja taas kohta nousee, 80... pumppu käynnistyy, varaaja voittaa... (varaajassahan on noin 50 asteista vettä, vesi-ilppi.) ja lopulta kun aikansa on nytkytelty ja kuunneltu lieden pulputtelua (ja EI, EI, EI, siellä EI ole ilmaa) niin varaaja on saatu nostettua tuohon 80 asteeseen, ja pumppu käy koko ajan. AIkaan tuli sammuu, ja varaaja jäähtyy, ja lopulta sitten pumppukin sammuu...
---------------
Termomont on liesi, ja hellalevy siinä on jotain muutaman millin paksuista teräslevyä. Hieman vääntyilee toki. Aloitan aamulla, ladon puuta uunin täyteen klo 4.00, sinne menee about banaanilaatikollinen kerralla. Sytytän, ja n. 4.10-4.15 pistän päälle neljä kattilaa, 1-3 litraa vettä. (Puurokattila, teekattila, kananmunakattila, päivän ruoka.) Kunnon roihu palaa about 4.30, alaluukku auki, ja noin 4.50 tuo litran kattila kiehuu. Hidashan tuo on, hidasta elämää. Olen etsinyt puoli vuotta tuohon valurautaista tasoa, mutta ei millään virityksellä, ei leikkelelmälläkään löydy sellaista, joka kävisi edes jotenkin tuohon. Olen miettinyt että kokeilisin keraamista tasoa, sellaisen saisi tilattua joko kiinasta tai virosta mittojen mukaan, suomesta ei saa. En tiedä, toimisiko, ja miten arka: Mekaaninen lujuus arveluttaa. Jos ladon siihen päälle yhden viiden litran, yhden kymmenen litran ja yhden kolmen litran kattilan, niin kestääkö painoa murtumatta. Kokeilemalla selviää.
------------
Seuraavaksi on säätölistalla:
- Hormitermostaatti ohjaamaan kiertovesipumpun päälle. Ongelma on se, että tuo hormitermostaatti täytyy ujutella jäljestäpäin, ja monissa niissä lukee, että ehdoton max on 300 astetta. Jos lämpötila nousee nyt jo 350 yhdellä pesällisellä, niin mitenkähän käy letunpaistoiltana? Hormitermostaatti täytyy todnäk laittaa johonkin 100 asteeseen, koska aika nopeasti se hormin lämpötila näyttää laskevan- tosin en tiedä, miten paljon lämpöä saadaan siitä reilusta hiilloksesta. Vesitilaan voisi laittaa termostaatin myös, eli hormi ohjaa vesikierron päälle 100 astetta, ja vesikierto esim. 80 astetta. Siitä seuraa se, että tuli ehtii syttyä kunnolla, ennen kuin kiertovesipumppu käynnistyy. Tuo vesitilan 80 astetta taas, että kiertovesipumppu pyörii varmasti, jos lämpötila on yli 80.
- ILmaongelmaan rakentelen tuon suljetuksi. Koska ajatus ilmanvaihdon säätämisestä ylipaineikseksi on aika järjetön, niin sitten korjaillaan mieluiten tuo liesipuoli.
* Hormi-imuri piipun päähän säädöillä. Koska hormi-imuri täytyy olla päällä kun tuli sytytetään, niin sen käynnistys on pakko tehdä manuaalisesti, eli käynnistyspainike. Sen jälkeen hormi-imurin voisi jättää automatiikan armoille (kotiautomaatio, saan siihen helposti tehtyä ohjelmaa). Tarkoittaa sitä, että manuaalisen startin jälkeen tuo edellämainittu hormitermostaatti kertoo myös kotiautomaatiolle, että "hormi kuuma, tuli palaa, pidä hormi-imuri käynnissä". KUn termostaatti kertoo hormin jäähtyneen, niin sen jälkeen esim. tunti jälkivetoa vielä.
* Jottei ilmanvaihto vedä korvausilmaa hormista, niin hormi-imuri sammuksissa tarkoittaa esim. 10 prosentin tehoa, eli hormi-imuri pitää pienen alipaineen piipussa.
* Korvausilma lieden vieressä olevasta ulkoa tulevasta putkesta suoraan tuhkaluukun alapuolelle. Mekaanisesti, tarkoitus on tehdä tuohon rosterista koristeellisempi etuosa. Tulipesän luukku ja tuhkaluukku ovat neljällä ruuvilla kiinni, ne saa irti, joten siirrän ne rosterilevyn päälle. Rosterin taakse jää n. 10-20 mm tila, jonka täytän villalla. Silloin saan rakennettua helposti kanavan, jota pitkin tuon korvausilman saa tuotua oikeaan paikkaan. Lisäksi laitan korvausilmalle puhaltimen, sen tarkoitus on helpottaa sytyttämistä. AIna ne polttopuut eivät ole niitä neljä vuotta uunikuivattuja 5% kuivuusprosentilla...
.
* Jos vaan jaksan rakentaa, niin joku infrapunatunnistin palotilaan: "Vihreä merkkilamppu syttyy, kun hiillos on sammunut." "Valon sammuttua odota puoli tuntia, ja voit halutessasi sulkea piipun pellin."