Kirjoittaja Aihe: Lämmityskausi 2011-12 aloitettu  (Luettu 24743 kertaa)

Ilpisti

• Full Member
Vs: Lämmityskausi 2011-12 aloitettu
« Vastaus #105 : 24.04.2012-18:52 »
Päivitystä tilanteeseen...
Takka on pysynyt nyt kylmänä jo pidemmän aikaa, eikä kellarissakaan ole pahemmin puita poltettu. Pino nro 7 on puolessa välissä, ja tuskin tulee enää merkittävää määrää poltettua puuta torpassa, rantasaunassa sitä nyt sitten alkaa menemään kasvavassa määrin, ja ehkä hieman grillissäkin, taitaa tuo massakausi taas alkaa  ;D.
Eli vuoden puun kulutus lämmitykseen (ja muutamaan satunnaiseen saunanlämmitykseen) on noin 7,5pm3. Tällä lämmityskaudella oli syksy aika pitkä, ja varsinainen talvi melko lyhyt, mutta kun näitä kulutuksia seuraa niin muutaman vuoden päästä pystyy jo laskemaan keskiarvon puun menekille, talvet kun ovat erilaisia.
Laitan myöhemmin muita kulutuksia esille, öljyä ja sähköä, vähän niinkuin muistiinpanoksi, pääsee sitten tulevina vuosina vertailemaan eri talvien kustannuksia.

seppol

• Hero Member
Vs: Lämmityskausi 2011-12 aloitettu
« Vastaus #106 : 24.04.2012-23:12 »
Tein toisen prototyypin Vesimiilustani viime kesänä. Lämmityskausi aloitettiin 16.10.-11. Sen jälkeen sillä on lämmitetty kaikki käyttövesi ja talvilomamatkaa lukuun ottamatta 80 neliötä asuin pinta-alaa.

Keskuslämmitysputkisto vaatii lämmitystä kovalla pakkasella tai jäätyy. Siksi talvella on öljyllä toimiva yläkerran peruslämpö. Käytössä siinä on vanha ja huono Jämä puukattila johon on asennettu Oilon poltin. Sen hyötysuhde on varmaan alle 50 %. Sammutan sen kun ulkona on yli -5.

Sähköä kuluu 3200 kwh vuodessa kahden henkilön taloudessa. Sitä ei käytetä ollenkaan lämmitykseen. Ei myöskään ILP: iä.

Vesitakkajutut on talven kuluessa loppuneet mutta minä kehitän tätä edelleen. Tämä on lisäksi ainoa joka ei tarvitse erillistä varaajaa. Puita on kulunut vähän yli kymmenen heittomottia. Vaikka itse sanon niin tää pelaa kyllä hienosti. Tuliputket olen talven aikana nuohonnut kolme kertaa. Lähtevät palokaasut on 110 - 120 välillä. Kaksinkertainen umpiluukku on sen sijaan 280 pinnastaan. Lasiluukkua ei kannata ajatellakaan.