Kirjoittaja Aihe: Nyt alkoi Vigas temppuilemaan  (Luettu 76319 kertaa)

markkulievonen

• Vieras
Vs: Nyt alkoi Vigas temppuilemaan
« Vastaus #105 : 22.10.2016-17:32 »
Kaikki kaarna ja muu pehmyt ainesosa on lämpöarvoa heikentävä tekijä ja esim. ohuesta kuitupuusta tehty klapi sisältää jo huomattavan määrän kaarnaa / jätettä.

Niin, haapa, kuusi ja mänty kaasuuntuu herkemmin kuin koivu ja samoin mitä pienempää kooltaan on poltettava puu, niin sitä herkemmin se kaasuuntuu. Juuri tuohon tekijään liittyy miten  hyvä kattila säätyy   kaasuunnuttamaan eri tasoisia puita ja kokoa. Esim. omassa kattilassa on yks hailee poltanko tukevaa koivuklapia tai ohutta haapa puuta. Kokeiltu on ja varaaja täyttyy samasta poltetusta puukilosta olipa potettu puuu trukkilavoja tai pakkauskaatikoita / höylättyä lautaa tai hyvää koivua. Siis säädöt kattilassa on oltava poltettavaan puuhun liittyvä.

Taas kattilan pesään mahtuu painoltaan vähemmän höttöpuuta kuin hyvää koivua eli pesällisellä et saa samaa lämpöenergia määrää  puusta riippumatta. Kiloina kylläkin.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #106 : 24.10.2016-10:08 »
Alkujaan kommentoin kyseisen kattilan automaatioineen olevan torso ja sitä se tämän näkemyksen mukaan on.
Mitä tulee tietämykseeni polttotekniikan automaatioista on selviö, että osaamiseni teollisuusautomaatiosta ja kattilatekniikasta voimalaitostasolla on ammattipätevyyttäni. Edellämainituissa laitteistoissa automaatio ratkaisee kaikki polton osa-alueet ja optimoi ne.
Näissä pikkukattiloissa ollaan paljon jäljessä hyvästä automaatiosta se on selviö, kun polton ohjausautomatiikka perustuu jäännöshapen määrään ja kattila-ja savukaasun lämpötilaan perustuen.

Sitten ei tarvi enää muuta ku skaalata toikin juttu täällä jo kaikille tutuksi tulleella 'ammattipätevyydellä', ni ollaan tosiasioiden ääressä. :-|

Mut noi voimalaitoskattilathan on tosi ronkeleita, jos on liian kuivaa ni polttoainetta kastellaan. Jos on liikaa tikkuja tai palakoko väärä, niin operaattoreilta lähtee hiukset päästä. Ja jos vaihdetaan hiilen, hakkeen, pelletin tai muun biopolttoaineen välillä, ni lisätään murskaus- ja puhallusvehkeet, kaasutuspesä tms. halpaa pikku lisäkampetta.

Mut eihän siinä mitään, pukkaa tehden vaikka 30 tai 40 kW kattila kaikin mahdollisin optimointiautomatiikoin, ja myy muutama, ni sittenhän me nähdään.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Urpo82

• Sr. Member
« Vastaus #107 : 17.01.2017-18:05 »
Onko kattilassa edelleen vikaa vai oletko saanut kaiken pelaamaan?
Vigas 80LC, 6800L 60 putkea tyhjiökeräintä.

223+156 lämmintä pinta-alaa ja 156 puolilämmintä hallitilaa
Varajärjestelmänä: Jäspi Tupla 2, Termovar, 1400L,

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #108 : 17.01.2017-20:45 »
Onko kattilassa edelleen vikaa vai oletko saanut kaiken pelaamaan?

Kyllä kattilan kanssa pärjää ja lämpöä riittää. Mutta edelleen esiintyy varsinkin palon alkuvaiheessa resonointia, savutusta ja toisiopalon sammumista.

Seuraavaksi hankin vedonsäätimen. Katsotaan auttaako se asiaa.

Urpo82

• Sr. Member
« Vastaus #109 : 17.01.2017-21:03 »
Millainen piippu sulla on? Pystytkö antamaan esim nuohousluukusta piippuun pannun ohi ilmaa? Sillä saisi tuon ylivedon todennettua. Onko savukaasuimuria? Onko sulla uudempi vai vanhempi softa eli saako sulla savukaasuimurin päälle myös polton ollessa päällä? Varikonniemellä oli tuo vanhempi softa ja sillä ei ollut tuota savukaasuimurin %säätöä palon ajaksi. On ilmeiseti 2016 tullut tuo uudempi softa. Itse käytän sitä 50%asetuksella varmistamaan alkuvedon ja saaden nopeammin tasaisen toisiopalon. Mulla syttyy aina toisiopalo molempiin suuttimiin heti kun laitan pellin kiinni.

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #110 : 17.01.2017-21:06 »
Millainen piippu sulla on? Pystytkö antamaan esim nuohousluukusta piippuun pannun ohi ilmaa? Sillä saisi tuon ylivedon todennettua. Onko savukaasuimuria? Onko sulla uudempi vai vanhempi softa eli saako sulla savukaasuimurin päälle myös polton ollessa päällä? Varikonniemellä oli tuo vanhempi softa ja sillä ei ollut tuota savukaasuimurin %säätöä palon ajaksi. On ilmeiseti 2016 tullut tuo uudempi softa. Itse käytän sitä 50%asetuksella varmistamaan alkuvedon ja saaden nopeammin tasaisen toisiopalon. Mulla syttyy aina toisiopalo molempiin suuttimiin heti kun laitan pellin kiinni.

Piippu on 200mm schiedel. Ohi saa annettua ilmaa, pitääpä testata.

Softasta en tiedä, veikkaan että se on vanhempaa versiota. Savukaasuimuri on.

Urpo82

• Sr. Member
« Vastaus #111 : 17.01.2017-21:26 »
Jos olet ostanut kattilan 2015 tai aiemmin niin sitä varmemmin on vanhempi. Savukaasuimurihan on normaalilla verkkovirta moottorilla joten kytke se suoraan töpseliin eli käymään täysillä kokoajan niin saat kokeiltua jos veto ei aluksi olekaan riittävä. En kyllä oikein usko tuota kun sanot piipun olevan schiedel, mutta siihen saattaa vaikuttaa myös sisä ja ulkoilman paine-ero. Millä asetuksilla ajelet nyt?

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #112 : 17.01.2017-21:54 »
Savukaasun lämpö asetettu 240, käytännössä pyörii 220 asteessa. Varaaja max 85. Lambda vakioasetuksella, olisko ollu 1.35.

Ja kuten olen aiemminkin todennut, osasyy häiriökäyttäytymiseen saattaa olla liian pieni pilke.

Urpo82

• Sr. Member
« Vastaus #113 : 17.01.2017-22:12 »
Mihin sulla on puhallinteho säädetty? Mulla nyt savut 245 savut liikkuu 180-220 riippuen mitä puhallintehoa käytän. Pienellä puulla olen pitänyt 0 tai 1 asennossa mut toimii myös 2 asennossa. puhallinteho nyt 2 mut toimii samoin asennoissa -3-+2. Pienellä puulla pidän 0 tai 1 asennossa. lambda on nyt 1.25 ja pelaa mielestäni parhaten 1.25-1.29 itselläni on nyt myös todella pientä pilkettä 5-10cm on paljon ja lisäksi on 40-50cm pitkää joten joudun pesään laittamaan kahta puuta peräkkäin kun on 115cm pesä. Aiheuttaa hiukan etumaisen toisiopalon niukkuutta kun palaa herkästi etu ja taka puupinon väliin kolo jolloin etumainen ei kaasuunnu kunnolla. Taaempi palaa aina täydellisesti etumainen puolen välin jälkeen välillä 50% eli lyhyemmällä liekillä.
En oikein jaksa uskoa tuon liian pienen puun teoriaan tietty voin olla väärässä, mutta olen poltellut parikertaa itekin aikas pientä puuta ja mun kattila on kuitenkin puolet isompi joten luulis haittaavan vielä enemmän. Se on enemmän noiden lambdattomien kattoloiden murheita jos puun palopinta-ala vaihtelee suuresti.

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #114 : 18.01.2017-06:15 »
Puhallinteho on ihan tehtaan jäljiltä, en ole siihen koskenut

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #115 : 27.01.2017-20:46 »
Päivitystä: nyt viimeinkin kokeilin ottaa piipun alapään nuohousluukun auki. Palo rauhoittui kummasti ja humppaaminen ja toisiopalon sammuminen tuntuu loppuneen. Kattila polttaa tasaisella jyrinällä.

Eli piipun liian kova veto taisi olla yksi syy käyntihäiriöihin. Niinhän sitä joku tässä jo aiemmin esitti.

Urpo82

• Sr. Member
« Vastaus #116 : 27.01.2017-20:50 »
Joo sitä tuossa aikaisemmin tarjosin ongelmaksi. Mulla on tuo sama murhe kun polttaa täydellä höyryllä ja piippu alkaa lämpeämään sen verran paljon puolessa välissä lämmitystä niin veto kasvaa turhan suureksi. Saisko tuota jollain vedon säätö venttiilillä korjattua?

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #117 : 27.01.2017-20:52 »
Joo sitä tuossa aikaisemmin tarjosin ongelmaksi. Mulla on tuo sama murhe kun polttaa täydellä höyryllä ja piippu alkaa lämpeämään sen verran paljon puolessa välissä lämmitystä niin veto kasvaa turhan suureksi. Saisko tuota jollain vedon säätö venttiilillä korjattua?

https://torujyri.ee/fi/piipun-veto-saeaedin/365-savupiipun-vetosaeaedin-rcp-140x140mm.html

Tuommoista olen vähän suunnitellut.

Urpo82

• Sr. Member
« Vastaus #118 : 27.01.2017-20:56 »
Olis sopivan edullinen kokeilu. Mulla on se ongelma ettei pannuhuoneeseen saa laitettua vedontasaajaa joten joutuisin laittamaan sen ulos nuohousluukkuun. Yhdellä valmistajalla olis vedontasaaja tuohon tarkoitukseen eli ulos asennettavaksi, mutta maksaa n. 400€ saksalais valmisteinen. En löytäny siitä kuvan mukaan muuta eroa kuin kotelointi päällä.

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #119 : 06.02.2017-20:16 »
Ei taas meinaa toisiopalo herätä millään. Välillä vähän humahtelee, yrittää syttyä vaan ei kultenkaan.