Voisivatko Markut selittää minulle varastopesän olennaiset palo-ominaisuudet ?
Tarkoitus ei ole v...lla vaan haluaisin oikeasti tietää, mitkä ovat ne perusteesit, jotka tähän mielestänne pätevät.
Tässä on useaan otteeseen korostettu, että varastopesän ei tulisi olla ympäröity vesivaipalla.
Minä olen jotenkin ajatellut silleen, että oleellisinta varastopesässä olisi se, että se tuottaisi suhteellisen tasaisena virtana poltettavaa kaasua. Minusta on melkein sama jos kaasuuntuminen saataisiin aikaan vaikka kompostoimalla polttopuut, jos niikseen tulee. Silleen ajatellen voisi luulla, että olisi melkein parempi jos mahdollisimman suuri osa lopullisesta palamisesta tapahtuisi kaasun muodossa, sen sijaan että poltellaan puut varastopesässä. Tämä varsinkin silloin jos varastopesän ympärillä ei ole vesivaippaa ottamassa lämpöä talteen. Tietty karstaa kertyy varastopesän seiniin helpommin, jos varastopesä käy kylmänä. Toisaalta se karsta ennen pitkää muodostaa jonkin sortin eristeen vesivaippaa vasten.
Onko sillä suurtakaan merkitystä missä lämpötilassa kaasut tulevat suutinkivelle ennen polttoa. Ei asetyleenipullojakaan esilämmitetä muutamaan sataan asteeseen ennen hitsaamista.
Rakentavassa hengessä. Kertokaa näkemyksenne miten homma toimii ja mikä on oleellista.
Niin, käytännön tasolta katsottuna olen huomannut, miten erittäin tärkeää on olla keramiikka pesä / vuoraus siltä osalta, missä puut hiillostuvat ja kaasuuntuvat. Näin toteuttaen hiilloksen lämpötila saadaan korkealle tasolle ja siten tasainen kaasuuntuminen. Tuohon liittyy, tässä GS mallissa puut valuvat palamattomina hiilloksen päälle ja palaminen hiillostuminen alkaa vasta tässä vaiheessa. Ymmärrän, miten palamisen tasaisuus liittyy kattilassani juuri tuohon eli on korkeassa lämpötilassa oleva keramiikan ympäröimä hiillostumisen pesä ja tähän joutuessaan puu kaasuuntuu helposti, koska ensiöilma puhalletaan kohti hiillosta.Aivan sama tilanne kun leivinuunissa poltetaan hiillosta ilmareikien kautta. Kattilassa on koko ajan on samanpaksuinen hiillos ja siten sama vastus ensiöilmalla.
Niin, itse varastopesässä ei tule olla palamista ollenkaan,- vaan ainoastaan hiilloksen kohdalla,- jossa liekin suunta on palokammiota kohti / alas.
Huomion arvoista on havainnoida, ettei puu holvaannu palamattomana ja tuohon liittyen kattilani ei ole holvannut puita kertaakaan.
Ymmärrän, miten paksu palava hiillos juuri holvaannuttaa pesän.
Taas tämän yläpuolella,- jossa puut ovat palamattomia, niin tietenkin voi olla teräspintainen. Tällä ei ole mitään merkitystä.Ainoastaan teräksen syöpymisen kannalta lämpötila tulisi olla kondessiota / vettä höyrystävä. No, onneksi tämä malli pitää varastopesän pinnat korkeassa lämpötilassa heikohkon veden kierron takia.
Taas kun laskeudutaan suutinkiven alapuolelle, niin tällä on erittäin tärkeää olla KAIKKI pinnat keramiikalla vuorattuja ja siten saavuttaen mahdollisimman korkea lämpötila. Tähän palopesään olen viitannut ettei tässä tulisi olla veteen yhtyviä pintoja.